Diria que aproximadament des del juliol, a un dels supermercats que vaig més (és un Tesco) hi ha caixes automàtiques. L’invent és simple, i a Estònia també en tenen (crec que a Catalunya també però no sé on): vas amb les teves compres i enlloc que el caixer les passi per un escànner ho passes tu mateix. Al començament solien tenir una persona allà ajudant per diverses caixes automàtiques, ara és un de la caixa manual que ajuda.
El tema té els seus problemes: si es compra alcohol han de verificar l’edat. Per tant sona un avisador perquè vinguin a mirar la cara/demanar un carnet amb l’edat. Si marques l’opció «he fet servir bosses meves» a vegades també es verifica, almenys alguns supermercats.
A més a més quan es passa un element per l’escànner cal (és necessari) deixar-ho a la bossa, perquè hi ha una balança i si no el deixes a lloc no pots passar el següent element, ja que no accepta el següent. El primer cop (i segon) em va embolicar, ho posava directament a la meva bossa que no estava al lloc de les bosses.
Un cop fet els dos primers cops sol funcionar bé. Però m’agrada especialment el cas que passa sovint: una cua força llarga (7 o 8 persones), cua única per qualsevol caixa manual o automàtica. Un caixer automàtic disponible. Només 2 caixes obertes, és a dir, uns minuts d’espera. I dir en veu alta «algú vol fer servir l’automàtic?» típicament ningú vol (sinó ja hi serien… a no ser que es despistin) i pots saltar la cua ràpidament.
Per cert, la idea és que el client faci més feina. Igual que les companyies aèries (p. ex. British Airways) fan que agafis la tarja d’embarc de la màquina i després deixis les maletes, o les agències de viatges per Internet que un fa la feina de buscar i demés. A priori no em sembla malament, sobretot si tinc avantatges com millor preu, més rapidesa, etc. Ah! I espero que llocs de treball no s’en perdis gaires, ja que les caixes aquestes també s’han de programar, mantenir, actualitzar, etc.
Leave a Reply